Sutrikusi sistema pasų keitimo įkarštyje sukėlė sumaištį
Trečiadienį arba ketvirtadienį sumanę pasikeisti baigiantį galioti asmens dokumentą Lietuvos gyventojai susidūrė su netikėtais keblumais – laikinai sutriko Gyventojų registro tarnybos (GRT) sistemų veikla. Ketvirtadienio popietę dar nebuvo aišku, kada sistema vėl veiks be nesklandumų. Dėl šio sutrikimo savo veiklą buvo priversti pristabdyti ir šalies notarai.
Sugedo trečiadienį ryte
Policijos departamentas trečiadienio popietę išplatino pranešimą, kad dėl laikino GRT sistemų sutrikimo Lietuvos policijos migracijos padaliniuose laikinai nėra galimybės priimti prašymus išduoti ir keisti asmens tapatybės korteles, pasus bei kitus asmens dokumentus.
„Gyventojams, planavusiems vykti į pasirinktą policijos migracijos padalinį, rekomenduojame iš anksto pasiskambinti į migracijos padalinį ir išsiaiškinti, ar nėra techninių kliūčių pateikti prašymą asmens dokumentui gauti ar jį atsiimti“, – siūlė policijos atstovai.
Vidaus reikalų ministerijos (VRM) atstovai teigė, kad vis dar nėra aišku, kada pavyks sutaisyti sistemą. „Įvyko fizinis diskų masyvo valdiklio gedimas. Sutrikimo laikas ir priežastys šiuo metu nustatinėjamos, iškviesti specialistai aiškinasi įrangos gedimą, taip pat vykdo avarijos šalinimo darbus“, – teigė VRM Viešųjų ryšių skyriaus darbuotojai.
Pasak jų, sutrikimas užfiksuotas liepos 24 d. ryte. Per kelias valandas įsitikinus, kad nepavyks įjungti šio įrenginio, buvo paleista sistemos rezervinė kopija. Dalis sistemos vartotojų, tarp jų ir Policijos departamento migracijos tarnybos bei civilinės registracijos skyriai, pradėjo gauti duomenis apie 15 valandą.
VRM atstovų teigimu, skundų dėl sutrikusios veiklos iš pasus norinčių pasikeisti žmonių nebuvo gauta.
Duomenis siuntė kitais būdais
Ketvirtadienį apie savo veiklos pristabdymą pranešė Lietuvos notarų rūmai. Lietuvos notarų rūmai pranešė, kad, sutrikus valstybinių elektroninių registrų veiklai, notarai negali normaliai veikti – patikrinti klientų ir kitus duomenis valstybės registruose.
„Kol kas gedimas nesutaisytas, IBM specialistai jo ieško, nuolat testuoja sistemą“, – ketvirtadienį dieną BNS sakė Gyventojų registrų tarnybos direktorė Marija Norkevičienė. Jos teigimu, sugedo sistemos valdymo blokas, kurį bando IBM ir stengiasi nustatyti, kas konkrečiai sugedo.
„Raginame notarų biurų klientus atidėti suplanuotus apsilankymus pas notarą vėlesniam laikui, kai bus pašalintos valstybės elektroninius registrus ištikusios technologinės problemos“, – sakė Lietuvos notarų rūmų prezidentas Marius Stračkaitis.
VRM atstovai naujienų portalui Alfa.lt tvirtino, kad dalis žmonių buvo aptarnaujama naudojantis kitais būdais. „Kiek mums žinoma, net ir neveikiant pagrindinei sistemai, Policijos departamento migracijos tarnybose piliečiai buvo aptarnaujami ir prašymai priimami panaudojant mobiliąją įrangą. Civilinės metrikacijos įstaigos taip pat galėjo naudotis lokalia programine įranga“, – teigė VRM atstovai.
Pasak jų, nuo ketvirtadienio ryto informaciją notarams taip pat bandoma pateikti kitais būdais. „Informacija kai kurioms kitoms vartotojų grupėms, tarp jų – notarams, antstoliams, nuo liepos 25 d. ryto operatyviai pateikiama elektroniniu paštu ir faksu“, – sakė VRM atstovai.
Pats keitimo įkarštis
GRT sistemos sutriko per pasų ir asmens tapatybės kortelių išdavimo piką. Šiais metais baigia galioti 761 349 Lietuvos piliečių asmens dokumentai. VRM duomenimis, per pirmus 6 šių metų mėnesius išduota 251 448 pasai ir 219 452 asmens tapatybės kortelės.
Tačiau, pasak VRM atstovų, didelės įtakos dokumentų išdavimui šis sutrikimas neturėjo. „Atsižvelgiant į interesantų srautų mastą, šio IT sistemos sutrikimo įtaka nebuvo žymi. Tačiau, suprantama, turime atsiprašyti visų savo paslaugų bei duomenų vartotojų dėl galimai patirtų nepatogumų“, – teigė ministerijos atstovai.
Keliaujantys rūpinasi iš anksto
Priklausomai nuo šalies, į kurią poilsiauti vyksta Lietuvos piliečiai, iki jų asmens dokumento galiojimo pabaigos turi būti likę ne mažiau kaip 3 mėnesiai. Kai kuriais atvejais gali būti reikalaujama, kad dokumentas dar galiotų pusę metų.
Dėl to, pasak kelionių agentūros „Novaturas“ rinkodaros vadovės Ievos Dorelaitienės, planuojantys savo atostogas lietuviai nesusidūrė su keblumais, kuriuos sukėlė GRT sistemų gedimas.
„Mums neteko susidurti su tokiais atvejais. Pagrindinė priežastis – mūsų klientai atostogas planuoja iš anksto. Tai reiškia, kad dar prieš kelis mėnesius jie yra informuojami apie visus reikalavimus dokumentams, kuriuos yra privalu žinoti vykstant į kelionę“, – sakė ji.
Pasak agentūros atstovės, tuo atveju, jeigu atostogas suplanavęs žmogus susidurtų su problemomis keičiant galioti nustojusį asmens tapatybės dokumentą, jam tektų koreguoti atostogų planus arba rinktis kitą alternatyvą.
„Jeigu atsitiktų taip, kad klientas susidurtų su problemomis dėl asmens dokumento gavimo laiku ir todėl negalėtų vykti į suplanuotą kelionę, mes padėtume jam rasti optimaliausią kelionės alternatyvą“, – teigė I. Dorelaitienė.