
Policininkas visada teisus
Policininkas visada teisus
Toliau komentuojame kelių policininkų teises ir pareigas, nustatytas „Kelių policijos patrulinės tranybos nuostatuose“.
Dažnai vairuotojams kyla neaiškumų, kada policninkas gali stabdyti, kaip turi elgtis sustabdęs ir t.t. Mes jau esame kalbėję ir aiškinę apie privalomą policininko elgesį su vairuotoju. Šiandien plačiau apsistosime ties kelių policijos pareigūnų veiksmais, stabdant transporto priemonę.
Preigūnas turi teisę sustabdyti transporto priemonę, kai vairuotojas pažeidžia kelių eismo taisyklių reikalavimus.
Tas pažeidimas turi būti realus, o ne tariamas. Kita vertus, pažeidimas neturėtų būti mažareikšmis, dėl kurio neverta trukdyti nei vairuotojo, nei pačiam policininkui trukdytis. Gali pareigūnas stabdyti ir tuomet, kai važiavimo pobūdis kelia abejonių dėl vairuotojo sugebėjimo vairuoti transporto priemonę.
Ne paslaptis, kad Lietuvoje yra vairuotojų, kurie važiavimo įgūdžių nežinia kur sėmėsi – tik ne vairuotojų mokyklose. Tikėtina, kad toks „žalias“ vairuotojas ir pažymėjimą įsigijo abejotinais keliais. Tad tik pagirti reikia tuos policininkus, kurie sugeba sustabdyti tuos „žalius“ vairuotojus.
Be to, policininkas kelia lazdelę, kai transporto priemonės techninė būklė ar krovinio pritvirtinimas neatitinka nustatytų reikalvimų;
kyla įtarimas, kad vairuotojas pasišalinęs iš autoavarijos vietos;
kyla įtarimas, kad vairuotojas ar keleiviai dalyvavo padarant nusikaltimą.
Vadinasi, užtenka įtarimo, kad vairuotojas yra pasišalinęs iš autoavarijos vietos, - ir policininkas gali jį sustabdyti. Įtarinėti kelių policininkas gali kiekvieną vairuotoją. Tai nėra jam draudžiama.
Stabdoma ir tuomet, kai reikia patikrinti vairuotojo ir transporto priemonės registracijos dokumentus, ieškant pavogtų transporto priemonių.
Ir šiuo atveju policininko teisė stabdyti vairuotoją yra neribota. Jis gali stabdyti kiekvieną pravažiuojantį automobilį ir tikrinti dokumentus.
Nuostatuose sakoma, kad stabdoma ir tuomet, kai reikia informuoti vairuotojus apie kelių eismo sąlygų ypatybes ir paiskeitimus.
Ši pareiga yra tiesiog nuostabi, bet ar policininkai ją vykdo? Galima drąsiai teigti, kad tai išimtis, bet jokiu būdu ne taisyklė. Mūsų policija ir toliau atkakliai laikosi principo bausti, o ne įspėti ar padėti vairuotojui.
Neretai vairuotoją policininkai stabdo ir naktį. Vairuotojas neretai nežino, ką daryti – stoti ir tapti nusikaltėlių auka ar toliau važiuoti ir būti kelių eismo taisyklių pažeidėju. Pasirinkimui laiko beveik nėra – viską reikia spręsti žaibiškai. Kad būtų lengviau apsispręsti, pakomentuosim, kaip automobilius kelių policininkai turi stabdyti naktį.
Tamsiu paros metu policijos pareigūnai transporto priemones stabdo šviečiančia krivūle (disko atšvaitu) arba raudonu žibintu. Esant galimybei stabdyti reikia apšvietuose kelio ruožuose, įjungus policijos automobilio šviesos sigalus.
Policininkas, stabdydamas tamsiu paros metu, privalo įjungti policijos automobilio signalą, kad vairuotojas žinotų, kad tai tikrai policijos automobilis. Tai turi būti ne asmeninis policijos automobilis, o automobilis su policijos skiriamaisiais ženklais. Visada galima rasti galimybę stabdyti apšviestuose kelio ruožuose.
O jeigu viso šito nėra, - tai geriau nestoti, nes geriau rizikuoti bauda negu nuosavybe arba gyvybe.
Draudžiama stabdyti transporto priemones kelių ruožuose, kur ribotas matomumas, arba jei sustojusi transporto priemonė gali sukelti autoavariją.
Kaip matome, policininkų teisės stabdyti automobilį yra neribotos. Nepaisant to, tą policininkų savivalę, žinant jų teises, galima prigesinti. Prisiminus jų, kelių policininkų, pareigas, tą saviveiklą galima dar ir gerokai sutramdyti.
Dar apie didesnį pasityčiojimą iš žmogaus, įtariamo vairuojant automobilį neblaiviam, kalbėsime kitąkart.
Aldas Vabuolas