
Mamos netekusį sūnų nustebino bankų tvarka ir įkainiai, bet notarai tvirtina – situacija keitėsi

Vilmantui (vardas pakeistas, redakcijai žinomas) netekus mamos, teko pačiam skambinti bankams ir kitoms kredito įstaigoms, kad sužinotų, ar mama turėjo sąskaitą. Vyras piktinasi, kad kai kurie konsultantai nurodė laukti kelias savaites ir dar už tai susimokėti. Tačiau Lietuvos notarų rūmai praneša, kad nuo pavasario tvarka jau yra pasikeitusi ir dalį duomenų galima sužinoti tiesiai iš notaro.
„Mirus mamai nežinojau, kokiame banke ji turi atsidariusi sąskaitą. Skambinau į visus bankus ir sužinojau, kad turi dviejuose komerciniuose ir kredito unijoje. Kas nustebino, kad bankai sako: užtruks savaitę ar dvi sužinoti, koks yra likutis“, – pasakojo vyras. Jis taip pat stebėjosi ir tokios paslaugos kainomis ir kėlė klausimą, kodėl už tai dar reikia mokėti dešimt ar daugiau eurų. Palyginimui, kredito unijoje, kurioje moteris laikė pinigus, konsultantai dar kalbant telefonu patvirtino apie sąskaitos egzistavimą ir nemokamai suformavo sąskaitos išrašą.
Dalį informacijos gali surinkti notarai
Lietuvos notarų rūmų prezidentas Marius Stračkaitis „Delfi“ perduotame komentare pasidalijo rekomendacijomis ir apžvelgė, ką svarbu žinoti mirus artimajam.
„Po asmens mirties būtent įpėdinis turi parodyti iniciatyvą ir kreiptis į notarą dėl palikimo priėmimo arba atsisakymo priimti palikimą. Vesdamas paveldėjimo bylą, notaras surenka dalį duomenų apie paveldimą turtą“, – komentavo M. Stračkaitis.
Kaip pateikė pavyzdį, notaras, naudodamasis Nekilnojamojo turto registru, surenka duomenis apie paveldimą turtą: namą, butą, sklypą. „Nuo šių metų pavasario pradžios notaras taip pat turi galimybę iš Valstybinės mokesčių inspekcijos gauti duomenis apie asmens turėtas sąskaitas bankuose ar kredito įstaigose (bet ne apie jose esančias lėšas). Valstybinės mokesčių inspekcijos valdomo Mokesčių mokėtojų registro duomenys į eNotaras sistemą notarui yra teikiami neatlygintinai. Pagal gautus duomenis apie asmens turimas sąskaitas, įpėdinis, turėdamas notaro išduotą liudijimą apie savo statusą, gali kreiptis į konkretų banką ar kitą kredito įstaigą dėl informacijos apie asmens sąskaitoje esančias lėšas gavimo“, – paaiškino atstovas.
Anksčiau mirusiojo artimasis turėdavo pats sužinoti, kokiame banko ar kredito įstaigoje asmuo turėjo sąskaitą ir informaciją pateikti bylą vedančiam notarui. Nuo šių metų pavasario pradžios notaras taip pat turi galimybę iš Valstybinės mokesčių inspekcijos gauti duomenis apie asmens turėtas sąskaitas bankuose ar kredito įstaigose (bet ne apie jose esančias lėšas).
„Notarų rūmai, matydami įpėdinių patiriamus nepatogumus kreipiantis į kiekvieną banką ar kredito įstaigą dėl informacijos apie asmens sąskaitas bei pinigines lėšas jose, ne vienerius metus kreipėsi į institucijas su prašymu sudaryti galimybę notarui gauti tokią informaciją. Įgyvendinus galimybę notarams gauti dalį aktualios informacijos, Notarų rūmai toliau dalyvauja tarpinstitucinėse diskusijose siekiant, kad notaras galėtų gauti ne tik duomenis apie asmens turėtas sąskaitas, bet ir apie lėšas jose“, – paminėjo Lietuvos notarų rūmų prezidentas.
Kiek kredito įmonėse tai užtrunka ir kiek kainuoja?
Portalas „Delfi“ kreipėsi į didžiausių Lietuvoje veikiančių bankų atstovus ir Lietuvos centrinę kredito uniją šiais klausimais: kiek kredito įmonėse užtrunka įpėdiniui gauti veliono sąskaitos išrašą ir kiek tai gali kainuoti.
SEB banko Komunikacijos projektų vadovė Leontina Lesauskaitė priminė, ką žinoti mirus artimajam. „Potencialūs įpėdiniai turi per 3 mėnesius nuo asmens mirties kreiptis į notarą ir pateikti pareiškimą dėl palikimo priėmimo. Tokiems asmenims notaras išduoda liudijimą, patvirtinantį, kad jie priėmė palikimą, ir toks liudijimas suteikia įpėdiniui teisę kreiptis į įvairias institucijas dėl informacijos apie mirusiojo turtą“, – paaiškino atstovė.
Ji atkreipė dėmesį į jau minėtus pokyčius, kai buvo įgyvendinta Notarų rūmų tvarkomos sistemos „eNotaras“ integracija su Valstybine mokesčių inspekcija. Taip notarams atsirado galimybė gauti informaciją apie tai, kokiose kredito įstaigose mirusysis turėjo sąskaitų. „Liudijimą, kad priėmė palikimą, turintis įpėdinis gali kreiptis į finansų įstaigas dėl informacijos apie mirusio asmens sąskaitose esančias lėšas, vertybinius popierius, turėtus pensijų kaupimo ar investicinio gyvybės draudimo produktus. Tokia informacija SEB banke teikiama klientų konsultavimo skyriuje ir telefonu (identifikavus klientą ir patikrinus visus reikiamus dokumentus).
Potencialūs įpėdiniai turi per 3 mėnesius nuo asmens mirties kreiptis į notarą ir pateikti pareiškimą dėl palikimo priėmimo. Paveldėtojui pageidaujant gali būti išduodama pažyma apie mirusiojo asmens sąskaitose esančias lėšas ir kitus produktus. SEB banke tai tipinė pažyma, kuriai taikomas 10 eurų įkainis“, – atsakė SEB atstovė.
Akcentuojama, kad suėjus 3 mėnesiams po asmens mirties, įpėdiniai turi kreiptis į notarą dėl paveldėjimo teisės liudijimo išdavimo, o mirusiojo sutuoktiniai – dėl nuosavybės teisės liudijimo išdavimo. „Paveldėjimo teisės liudijime notaras, remdamasis savo ir įpėdinių surinkta informacija, nurodo, kokį turtą konkretus įpėdinis paveldėjo, o nuosavybės teisės liudijime – kokia turto dalis priklauso sutuoktiniui. Šiuos liudijimus reikia pateikti bankui kartu su atitinkamais prašymais pervesti lėšas ar vertybinius popierius į paveldėtojo sąskaitą, ir bankas atlieka šiuos veiksmus“, – komentavo ji.
„Citadele“ banko atstovų komentare teigiama, kad informaciją dėl mirusio asmens sąskaitų „Citadele“ banke galima sužinoti tą pačią dieną atvykus į skyrių, tiek iš anksto užsiregistravus, tiek be registracijos. Kaip priminė, su savimi įpėdiniui reikia turėti asmens tapatybės dokumentą ir notarinį liudijimą apie palikimo priėmimą.
Tiesa, telefonu šios paslaugos suteikti negali, todėl reikia atvykti į fizinį banko skyrių arba kreiptis į notarą, kuris turi galimybę pateikti el. būdu pasirašytą užklausimą bankui. „Asmeniui atvykus į vizitą su notariniu liudijimu iš karto patikrinama, ar miręs asmuo turėjo sąskaitą banke ar kitų paslaugų, kaip pavyzdžiui, būsto paskola, lizingas. Jei patikrinus matoma, kad miręs klientas turėjo įsipareigojimų ar likučių sąskaitose, užsakoma pažyma, kuri pateikiama per 1–2 darbo dienas. Pažymos užsakymas kainuoja 20 eurų“, – rašoma atsakyme.
„Artea“ banko privačių klientų paslaugų vadovė dr. Dalia Kolmatsui komentavo, kad apie tai, ar ar miręs asmuo yra „Artea“ banko klientas, gali būti teikiama tik oficialiems paveldėtojams.
„Tam, kad ši informacija būtų suteikta, svarbu pateikti patvirtintą notaro pareiškimą – liudijimą dėl palikimo priėmimo ir tokios informacijos būsimam paveldėtojui apie palikėjo turtą suteikimą. Apie tai, ar velionis yra banko klientas, informacija suteikiama operatyviai ir nemokamai – vizito banko skyriuje metu arba telefonu, el. paštu“, – rašoma atsakyme. Taigi, šiame banke nieko nekainuoja sužinoti, ar asmuo turėjo sąskaitą banke. Tačiau, kai kreipiamasi dėl informacijos apie mirusiojo turimus sandorius banke, rengiama pažyma, ji šiuo metu kainuoja 10 eurų ir yra suteikiama ne vėliau nei per 15 darbo dienų.
„Atkreipiame dėmesį, kad tokiu atveju vykstant į banko skyrių svarbu pasiimti ir asmens tapatybės dokumentą (pasą, asmens tapatybės kortelę ar kt.) – tam, kad informacija būtų suteikta, banko darbuotojai privalės identifikuoti paveldėtoją“, – pridėjo atstovė.
Pasiteiravus, ar įpėdiniui būtina atvykti į banko skyrių, ar galima paslaugas gauti el. paštu ar telefonu, pateiktas paaiškinimas: „Tiek informacija apie tai, ar žmogus yra banko klientas, tiek ir pažymos apie jo turimus sandorius užsakymo paslaugos gali būti teikiamos ir telefonu bei el. paštu. Tačiau visuomet rekomenduojame registruotis vizitui į padalinį, ypač, jei paveldėtojas nėra „Artea“ banko klientas ir nenaudoja elektroninių autentifikavimo priemonių. Taip paslaugas gauti bus kur kas paprasčiau ir greičiau, kadangi susisiekus telefonu ar el. paštu, paveldėtojas dar turės persiųsti dokumentus el. paštu.“
LKU kredito unijų grupę prižiūrinčios Lietuvos centrinės kredito unijos teisininkė Erika Kriaučiūnaitė antrino, kad notaro išduotas paveldėjimo teisės liudijimas suteikia teisę įpėdiniui kreiptis į finansų įstaigą ir gauti informaciją apie veliono turėtas pinigines lėšas.
Tačiau pažymima, kad prieigos prie velionio sąskaitos kredito unijos nesuteikia – įpėdiniams pateikiama tik teisės aktuose numatyta informacija.
„Vadovaujantis galiojančiu teisiniu reglamentavimu, visa informacija apie kliento sąskaitas yra saugoma kaip banko paslaptis. Todėl informacija apie tai, ar asmuo buvo unijos narys (klientas), ir kokios asmens piniginės lėšos yra kredito unijoje, telefonu neteikiama.
Tokiais atvejais būtinas tiesioginis kontaktas – rekomenduojama atvykti tiesiogiai į kredito uniją, kurios narys, tikėtina, miręs asmuo galėjo būti, kad konsultacija būtų sklandi ir operatyvi“, – teigė E. Kriaučiūnaitė.